Zobacz również:
Pakiet pomocy dla transportu – Odpowiedź Ministra Infrastruktury
Informacja dla Przewoźników – Odpowiedź Ministra Infrastruktury na Apel Branży Transportowej
Dnia 17 czerwca 2024 r. Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak wystosował odpowiedź na apel przedstawicieli Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych oraz Związku Pracodawców Transport i Logistyka w Polsce z dnia 22 maja 2024r. Pan Minister jednocześnie zapewniając o swoim niezmiennym poparciu i chęci pomocy dla branży transportowej wskazuje, iż aktualnie zostały podjęte kroki, mające na celu zmniejszenie kosztów prowadzenia biznesu w transporcie międzynarodowym. Pomoc ta ma polegać m.in. na:
– Epizodycznym obniżeniu składek na ubezpieczenie społeczne dla przedsiębiorców wykonujących przewozy międzynarodowe.
– Wzmożonej kontroli przez osoby zlecające przewóz, czy przewoźnik posiada odpowiednie uprawnienia do przewozu danego ładunku – aby wyeliminować nieprofesjonalnych przewoźników zagranicznych, którzy zalewają obecnie nasz rynek niskimi jakościowo usługami przewozowymi.
– Zapewnienie polskim przewoźnikom uczciwej konkurencji pomiędzy Unią Europejską a Ukrainą – przygotowywane są postulaty mające na celu wyrównanie warunków świadczenia usług transportowych.
Minister odnosząc się do postulatu o dofinansowanie wymiany tachografów wspomina jedynie, że ministerstwo podejmuje STARANIA w tym zakresie, jednocześnie mocno naciskając na terminy wymian, które zostały uregulowane rozporządzeniem UE nr. 165/2014 i wskazując, iż organy Komisji Europejskiej, stanowczo wykluczyły możliwość przesunięcia terminu wprowadzającego obowiązek dokonania wymiany tachografów. Dlatego też ministerstwo bardzo wyraźnie wskazuje, iż przewoźnicy powinni maksymalnie wykorzystać pozostały czas do dokonania wymian, biorąc pod uwagę ograniczenia dotyczące liczby warsztatów i zasobów gotowych do dokonywania wymian. Klimczak podkreśla, iż takie wczesne podejmowanie działań pozwoli uniknąć niepotrzebnych przestojów pojazdów.
Biorąc pod uwagę powyższe, Tacholandia także zachęca do jak najszybszego umówienia wizyty w najbliższym serwisie wymiany tachografów. Zachęcamy do skorzystania z naszych zasobów, w postaci mapy i spisu serwisów które rekomendujemy i polecamy. Analizując odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury nie ma pewności czy w ogóle wystąpi jakakolwiek forma pomocy finansowej. Obecnie nie ma już czasu na opracowanie formy dofinansowania gotówkowego przed dokonaniem wymiany, ponieważ takie rozwiązanie wymaga opracowania procedur i zaangażowania w realizację masy zasobów zarówno ludzkich jak i przedmiotowych, a należy przypomnieć, iż pierwszy termin wymian ubiega 31 grudnia 2024, a więc to tylko 5 miesięcy. Dlatego też zwlekanie z wymianą do ostatniej chwili, może doprowadzić do ogromnego obłożenia terminów w serwisach z końcówką roku, co z kolei może skutkować wzrostem cen montażu i kalibracji.
Obowiązkowa Wymiana Tachografów – Mapa Serwisów, Koszty i Terminy.
Przypominamy, że Rozporządzenie (EU) 2020/1054 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2020 r., wchodzące w skład tzw. Pakietu Mobilności, wprowadza obowiązek wymiany starych tachografów.
Terminy wymiany tachografów:
- Do 31 grudnia 2024: Dla pojazdów wyposażonych w tachografy analogowe lub cyfrowe nie-smart, które będą jeździć na terenie innego kraju członkowskiego.
- Do 18 sierpnia 2025: Dla pojazdów wyposażonych w smart tachograf v1, które będą jeździć na terenie innego kraju członkowskiego.
Modernizacja rozpoczęła się 21 sierpnia 2023 i trwa:
- 16 miesięcy dla pojazdów zarejestrowanych przed 15 czerwca 2019
- 24 miesiące dla pojazdów zarejestrowanych między 15 czerwca 2019 a 20 sierpnia 2023.
Przygotowaliśmy materiał wprowadzający, aby ułatwić Państwu decyzję o dokonaniu wymiany tachografu oraz pomóc w organizacji tego procesu.
Rozporządzenie wprowadza kolejne zmiany w branży transportowej. Podobnie jak w 2020 roku przy zmianach dotyczących czasu pracy kierowców oraz w 2022 roku przy zmianach wynagradzania kierowców, również ta zmiana będzie przeprowadzona z konsekwencjami niedokonania wymiany tachografów. Przepis jest trudny dla branży transportowej, ponieważ wiąże się z nakładem finansowym na modernizację.
Różnice między tachografami inteligentnymi drugiej generacji a starszymi tachografami cyfrowymi i analogowymi:
- Tachografy inteligentne drugiej generacji korzystają z technologii systemów wydzielonej komunikacji krótkiego zasięgu (DSRC).
- Umożliwiają zdalne sczytywanie danych przez organy kontrolne bez zatrzymywania pojazdu.
- Automatycznie rejestrują przekroczenie granicy kraju oraz załadunki i rozładunki wraz z ich dokładną lokalizacją.
- Mają większą pojemność przechowywanych danych.
Tacholandia stworzyła mapę i listę serwisów, z którymi współpracujemy i polecamy je do przeprowadzenia wymian tachografów inteligentnych drugiej generacji.
Wizyta w serwisie:
- Trwa około 3 godzin, dlatego najlepiej zaplanować ją w trakcie tygodniowej pauzy kierowcy.
- Najlepiej umówić się na wizytę z wyprzedzeniem, ponieważ serwisy są obłożone.
Aktualna średnia cena wymiany to 4500-5000 zł netto. Specjaliści przewidują, że pod koniec roku cena może wzrosnąć nawet dwukrotnie.
Na koniec: Po wymianie tachografu upewnij się, że kierowca posiada wiedzę i umiejętności do obsługi nowego sprzętu.
Jeśli potrzebujesz pomocy, skontaktuj się z nami – mamy gotowe rozwiązanie.
Zapraszamy również na nasze media społecznościowe: Facebook i LinkedIn.
![](https://tacholandia.pl/wp-content/uploads/2021/11/TACHOLANDIA-ARTYKUL-1.png)
Pauza weekendowa – wszystko o tygodniowym odpoczynku kierowcy zawodowego
Kierowca zawodowy zobowiązany jest do regularnego odpoczynku, ze względów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jednym z najważniejszych jego elementów jest tzw. pauza weekendowa, czyli tygodniowy odpoczynek regularny lub skrócony. Każdy kierowca zawodowy powinien wiedzieć, ile trwa skrócona pauza weekendowa oraz co jaki okres należy ją odbyć. W tekście wyjaśniamy te kwestie.
Pauza weekendowa (tygodniowa) różni się od pauzy dobowej długością oraz częstością odbywania. W pierwszym przypadku chodzi o skuteczny odpoczynek po dziennej jeździe, w kolejnym – kierowca powinien odsapnąć od jazdy, po dłuższym, tygodniowym okresie.
Co to jest pauza weekendowa?
Pauza weekendowa kierowcy to tygodniowy odpoczynek, ściśle uregulowany w przepisach rozporządzenia WE 561/2006 oraz Ustawie o czasie pracy kierowców. Dokumenty te wskazują dokładnie, jak długo może pracować kierowca, czym jest przerwana pauza weekendowa oraz jaka jest różnica między pauzą skróconą a regularną.
Podkreślmy, że tydzień ujęty jest w przepisach jako pełny okres od poniedziałku do niedzieli. Pauza weekendowa kierowcy nie musi wcale przypadać na czas weekendowy, czyli sobotę i niedzielę. Wystarczy, że kierowca zacznie swoją pracę we wtorek lub w czwartek. W takim przypadku może wykorzystać przerwę w inny dzień.
Pauza weekendowa – przepisy
Co jeszcze o pauzie weekendowej mówią wskazane wyżej przepisy? Tygodniowy odpoczynek dotyczy kierowców pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony. Odbywa się po każdym, tygodniowym cyklu prowadzenia pojazdu.
Kierowca zawodowy może prowadzić pojazd maksymalnie przez 56 godzin w tygodniu (przy czym maksymalnie w dwóch następujących tygodniach nie może przekroczyć 90 godzin). Po tym czasie musi odpocząć od pracy. O tygodniowym czasie pracy możesz przeczytać więcej tutaj: https://tacholandia.pl/bazawiedzy/tygodniowy-czas-pracy-kierowcy/
W niektórych przypadkach dopuszczana jest tzw. przerwana pauza weekendowa. To jednak wyjątkowe okoliczności, których uznanie nie jest obligatoryjne dla służb. Mogą dotyczyć np. konieczności przestawienia pojazdu ze względów bezpieczeństwa lub zrobienia przejazdu dla pojazdów uprzywilejowanych. Kierowca powinien wykonać wydruk z tachografu i opisać go, powołując się na wytyczną nr 3 do rozporządzenia WE nr 561/2006.
Ile trwa pauza weekendowa kierowcy?
Czas pauzy weekendowej kierowcy jest ściśle regulowany przez przepisy. Jak już wspomnieliśmy wyżej, ten rodzaj odpoczynku dzieli się na regularny i skrócony.
- Regularna pauza weekendowa – powinna trwać nieprzerwanie przez 45 godzin od momentu zakończenia pracy zawodowej. Przysługuje kierowcy po maksymalnie 6 cyklach dobowych jazdy. Może być odebrana jednak w dowolnym momencie, o ile została zachowana zasada maksymalnego czasu pracy kierowcy w pojedynczym cyklu tygodniowym.
- Skrócona pauza weekendowa – to przerwa skrócona do 24 godzin. Jest kilka warunków skrócenia. Przede wszystkim kierowca w dwóch kolejnych tygodniach musi wykorzystać co najmniej 2 odpoczynki regularne lub jeden regularny i jeden skrócony. Skrócenie musi też zostać zrekompensowane takim samym okresem odpoczynku w ciągu 3 tygodni.
Co kasuje pauza weekendowa? Rozpoczyna ona kolejny, tygodniowy cykl pracy. Nie kasuje jednak godzin tygodniowego, maksymalnego czasu jazdy.