16.11.2023

Sczytywanie karty kierowcy – jak się je wykonuje i dlaczego jest tak istotne?


Tachografy

Zebrane na tachografie dane cyfrowe po pewnym czasie zaczynają nadpisywać informacje, uniemożliwiając odczytanie archiwalnych parametrów jazdy, informacji o odpoczynku kierowcy czy czasie spędzonym za kółkiem. Z tego względu na podmiocie wykonującym przewóz drogowy spoczywa obowiązek odczytywania danych z tachografu. Na czym polega sczytywanie karty kierowcy? Wyjaśnijmy tę kwestię.

Tachograf cyfrowy (w przeciwieństwie do urządzeń na tzw. tarcze) zapisuje dane przejazdu na karcie kierowcy i we wbudowanej pamięci. Pamięć obydwu nośników jest ograniczona i z tego względu konieczne jest regularne sczytywanie karty kierowcy. Przewoźników zobowiązują do tego przepisy!

Czym jest sczytywanie karty kierowcy? Na czym polega sczytywanie danych z tachografu?

Sczytywanie karty kierowcy i sczytywanie tachografu polega na przeniesieniu danych z pamięci karty i urządzenia na dysk twardy komputera. Do wykonania kopii zapasowej danych służy specjalny czytnik tachografu.

Jak odczytać dane z karty kierowcy? Urządzenie jest bardzo proste w obsłudze i nie wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej. Wystarczy umieścić kartę kierowcy w czytniku po lewej stronie tachografu (slot przeznaczony dla kierowców). Po prawej stronie urządzenia (w slocie dla drugiego kierowcy) nie powinno być karty.

Czytnik podłączamy do tachografu przy pomocy przewodu lub specjalnego złącza. Następnie – zgodnie z instrukcją producenta – naciskamy odpowiedni przycisk i czekamy, aż zakończy się proces zgrywania danych. Wszystko potrwa maksymalnie 10 minut. Później można zgrać dane na dysk twardy komputera i odpowiednio je zarchiwizować.

Jak często powinny być pobierane dane z karty kierowcy?

Kwestię tego jak często powinny być pobierane dane z karty kierowcy reguluje precyzyjnie rozporządzenie Ministra Transportu w sprawie częstotliwości pobierania danych z tachografów cyfrowych i kart kierowców oraz warunków ich przechowywania z dnia 23 sierpnia 2007 roku. W rozporządzeniu przeczytamy, że:

  • sczytywanie danych z tachografu powinno odbywać się nie rzadziej niż raz na 90 dni (można częściej);
  • sczytywanie karty kierowcy musi być przeprowadzone raz na 28 dni (nie ma jednak górnego limitu liczby archiwizacji danych).

Brak archiwizacji danych wiąże się z problemami przy kontroli ze strony służb (np. Inspekcji Transportu Drogowego lub Państwowej Inspekcji Pracy). Inspektorzy mogą nałożyć mandat w wysokości 500 złotych za każdego kierowcę i każdy pojazd. Pamiętajmy, że nawet jednodniowe opóźnienie wiąże się z groźbą otrzymania kary.

Kiedy bezwzględnie należy pobrać dane z karty kierowcy?

W rozporządzeniu przeczytamy, że istnieją sytuacje, w których należy koniecznie zgrać dane z urządzenia, niezależnie od wytyczonego w rozporządzeniu terminu.

Kiedy bezwzględnie należy pobrać dane z karty kierowcy?

  • Sprzedaż lub wycofanie pojazdu z danym tachografem z użytku.
  • Uszkodzenie tachografu lub wymiana urządzenia.
  • Na każde żądanie uprawnionych do tego służb (np. ITD.).
  • Przekazanie pojazdu innemu przewoźnikowi.
  • Inne sytuacje, które mogłyby doprowadzić do trwałej utraty danych.

Należy zwrócić też uwagę na fakt, że przewoźnik musi sczytać dane z karty kierowcy, który zwalnia się ze swojego stanowiska. Przewoźnik musi w takim przypadku zgrać wszystkie informacje z okresu 28 dni wstecz.

Jak długo należy archiwizować dane z tachografu i karty kierowcy? Rozporządzenie wskazuje, że przewoźnik jest zobowiązany do przetrzymywania informacji przez okres 12 miesięcy. Tyle też musi przechowywać wykresówki.

Ile kosztuje sczytanie karty kierowcy? Czy należy za to płacić?

Małe podmioty, które nie mają wielu samochodów, nie muszą kupować i obsługiwać czytnika do tachografu. Mogą skorzystać z usług zewnętrznych podmiotów, zajmujących się zgrywaniem danych.

Ile kosztuje sczytanie karty kierowcy lub tachografu? Ceny zaczynają się od 30 złotych, kończąc na około 70 złotych. Wiele zależy od miejsca wykonywania usługi oraz modelu tachografu.

Zobacz również: