24.09.2024

Rewolucja w przewozach busowych!


Bez kategorii/Informacje ogólne

Wprowadzenie do nowych zmian w transporcie

Drodzy klienci, otwieramy kolejny cykl informacyjny, w którym przeprowadzimy Państwa przez tematykę zmian w transporcie o DMC od 2,5 do 3,5 tony. Omówimy najważniejsze zmiany, podpowiemy najlepsze rozwiązania, które pozwolą Państwu wejść w proces zmiany bez szkody w prowadzeniu biznesu.

Nowe przepisy: Zezwolenie na zawód przewoźnika i licencja wspólnotowa.

Na wstępie należy wspomnieć, iż zmiany w transporcie busami wprowadzają kolejne przepisy pakietu mobilności. Pierwszą i bardzo ważną zmianą jest wprowadzenie posiadania ZEZWOLENIA NA WYKONYWANIE ZAWODU PRZEWOŹNIKA DROGOWEGO oraz LICENCJĘ WSPÓLNOTOWĄ. Zmiana ta weszła w życie 21.05.2022 r. wprowadzenie powyższych obowiązków, niesie ze sobą szereg obwarowań. Między innymi, uzyskanie licencji wspólnotowej będzie wymagało wykazania minimalnej zdolności finansowej: 1.800 euro na pierwszy oraz 900 euro na każdy następny pojazd. Ponadto przedsiębiorca musi posiadać rzeczywiste miejsce prowadzenia działalności w siedzibie Państwa, w którym dostępna będzie kompletna dokumentacja dotycząca prowadzenia działalności, zatrudnienia kierowców, oraz realizowania przewozów. Niezbędne będzie również wykazanie znajomości przepisów związanych z prowadzeniem działalności w zakresie przewozów drogowych, posiadanie kwalifikacji potwierdzonych certyfikatem kompetencji zawodowych lub wyznaczenia osoby posiadającej certyfikat. Co do zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i licencji wspólnotowej trzeba wiedzieć, że oba te dokumenty wydaje Główny Inspektorat Transportu Drogowego. I o ile zezwolenie jest zazwyczaj gotowe w ciągu miesiąca, to w przypadku licencji wspólnotowej trzeba czekać nawet trzy miesiące.

Rewolucja 2026: Obowiązkowe tachografy inteligentne.

Kolejną rewolucyjną zmianą dotyczącą przewozów do 3,5 tony będzie zmiana, która czeka przewoźników w lipcu 2026 roku, czyli wprowadzenie obowiązku wyposażenia busów w TACHOGRAF INTELIGENTNY DRUGIEJ GENERACJI. Zmiana ta niesie ze sobą znaczące  konsekwencje. Po pierwsze sama instalacja, kalibracja i legalizacja tachografu w pojeździe. Specjaliści informują, że niektóre starsze modele busów nie będą mogły zostać przystosowane do instalacji tachografu, więc będzie to pierwsze utrudnienie, z którym będą borykać się przedsiębiorcy. Ponadto sama instalacja tachografu, to dopiero początek zmian. Aby prawidłowo korzystać i odczytywać dane z tachografu, przewoźnicy i zatrudnieni u nich kierowcy, będą musieli wyrobić karty: PRZEDSIĘBIORSTWA I KIEROWCY. Warto będzie złożyć wnioski o karty z wyprzedzeniem, aby nie blokować możliwości dalszej pracy poprzez oczekiwanie na wydanie tych dokumentów. Kolejnym etapem pracy z tachografem, jest odpowiednie przygotowanie pracowników do pracy zgodnie z czasem pracy kierowców. Wiąże się to z przyswojeniem wiedzy na temat dozwolonego czasu jazdy, odpoczynków i innych zagadnień niezbędnych, aby prawidłowo planować i wykonywać przewozy. Dlatego też nie tylko kierowcy, ale także inne osoby planujące i zarządzające przewozami, będą musiały znać te zagadnienia. Idąc dalej tym tropem niezbędne będzie także zaznajomienie się z procedurą I praktyką dokonywania odczytów z kart kierowców I tachografów, a także, co za tym idzie, ROZLICZANIA EWIDENCJI CZASU PRACY KIEROWCÓW.

Szkolenia i wsparcie dla przedsiębiorców.

Tacholandia przygotowała dla Państwa całe pakiety wdrożeniowe, które ułatwią Państwu zapoznanie Siebie i swoich pracowników ze zmianami. Przede wszystkim mamy dla Was szkolenia i usługi związane z rozliczaniem czasu pracy, prawidłowym prowadzeniu usługi kadrowo-płacowej, oraz sprzęt w postaci czytników do kart kierowców i tachografów. Nasi pracownicy będą udzielać porad i pomagać w przygotowaniu się do pracy zgodnie z wymogami zmian.

Śledź najnowsze informacje.

Zapraszamy do śledzenia naszych mediów społecznościowych, oraz artykułów na stronie, na których cyklicznie będą pojawiały się informacje na temat zmian.

Zobacz również: