07.09.2021

Nawet 18 tys. złotych (do 40 tys. koron norweskich) kary za naruszenie czasu pracy i odpoczynku?!


Ewidencja

Od 1 września, Norwescy inspektorzy zarządu dróg publicznych mogą nałożyć kary w wysokości blisko 18 tysięcy złotych (maksymalna kara może wynieść do 40 tys. koron norweskich).

Nowe stawki odnoszą się głównie do naruszeń przepisów dotyczących odpoczynku i czasu pracy kierowców, a także do obowiązku dokumentacji – m.in. wygasającej ważności prawa jazdy.

Jakie są maksymalne kary dla kierowców i firm za naruszenia przepisów w Norwegii?

Całkowita kara dla kierowcy nie może przekroczyć 20 tys. koron norweskich (9 tys. złotych).
Całkowita kara dla firm nie może przekroczyć 40 tys. koron norweskich (18 tys. złotych).

Norwegowie przyjmują, że wyższe kary sprawią, iż przepisy będą bardziej przestrzegane, a tym samym – skuteczniejsze.
Pojedyncza kara nie wygląda źle, jednak przy ich zsumowaniu kwoty robią się odczuwalne. Na co trzeba zwracać szczególną uwagę?

Czasy jazdy

Firma i kierowca mogą zostać ukarani grzywną za następujące naruszenia:

  • przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu wynoszącego 9 godzin, w przypadku gdy nie jest dozwolone wydłużenie do 10 godzin, w przypadku prowadzenia pojazdu od 10 godzin do 11 godzin włącznie – grzywna dla kierowca wynosi 1 tys. koron norweskich (ok. 450 złotych), a dla przedsiębiorstwa – 2 tys. koron (ok. 900 złotych),
  • przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu wynoszącego 10 godzin, w przypadku gdy dozwolone jest wydłużenie czasu prowadzenia pojazdu do 10 godzin, w przypadku prowadzenia pojazdu od 11 godzin do 12 godzin – grzywna dla kierowca wynosi 1 tys. koron norweskich, a dla przedsiębiorstwa – 2 tys. koron,
  • przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu 56 godzin, w przypadku prowadzenia pojazdu od 60 godzin do 65 godzin włącznie – grzywna dla kierowcy to 2 tys. koron norweskich, a dla przedsiębiorstwa – 4 tys. koron,
  • przekroczenie całkowitego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni (tj. przekroczenie 90 godzin), w przypadku prowadzenia pojazdu od 100 do 105 godzin – kierowca zapłaci 2 tys. koron norweskich (ok. 900 złotych), a przedsiębiorstwo – 4 tys. koron (około 1800 złotych).

Pauzy

  • przekroczenie nieprzerwanego czasu prowadzenia pojazdu wynoszącego 4,5 godziny, w przypadku prowadzenia pojazdu od 5 godzin do 6 godzin – grzywna dla kierowcy to 1 tys. koron norweskich, a dla przedsiębiorstwa – 2 tys. koron norweskich.

 Czasy odpoczynku

Firma i kierowca mogą zostać ukarani grzywną za następujące naruszenia:

  • w przypadku niewystarczającego odpoczynku dobowego trwającego mniej niż 11 godzin, jeżeli skrócony odpoczynek dobowy nie jest dozwolony, a trwał on od 8,5 do 10 godzin, kierowcy grozi grzywna w wysokości 1 tys. koron norweskich, a przedsiębiorstwu – 2 tys. koron,
  • w przypadku niewystarczającego odpoczynku dobowego trwającego mniej niż 9 godzin (od 7 do 8 godzin), o ile dozwolony jest skrócony odpoczynek dobowy, kierowcy grozi 1 tys. koron norweskich grzywny, a przedsiębiorstwu – 2 tys. koron grzywny,
  • w przypadku niedostatecznie podzielonego odpoczynku dobowego trwającego mniej niż 3 + 9 godzin, w przypadku podzielonego odpoczynku dobowego trwającego 3 godziny + od 7 godzin do 8 godzin włącznie, kierowcy grozi mandat w wysokości 1 tys. koron norweskich, a przedsiębiorstwu grzywna – 2 tys. koron,
  • w przypadku niewystarczającego odpoczynku dobowego poniżej 9 godzin (od 7 do 8 godzin) w przypadku podwójnej obsady, kierowca otrzymuje mandat w wysokości 1 tys. koron norweskich, a przedsiębiorstwo – 2 tys. koron,
  • w przypadku niewystarczająco skróconego odpoczynku tygodniowego trwającego mniej niż 24 godziny (od 20 do 22 godzin) kierowca otrzyma grzywnę w wysokości 2 tys. koron norweskich, a przedsiębiorstwo – 4 tys. koron,
  • w przypadku niewystarczającego regularnego tygodniowego odpoczynku trwającego mniej niż 45 godzin (od 36 do 42 godzin), jeżeli skrócony tygodniowy odpoczynek nie jest dozwolony, kierowcy grozi 2 tys. koron norweskich mandatu, a przedsiębiorstwu – 4 tys. koron,
  • w przypadku przekroczenia 6 kolejnych okresów 24-godzinnych, po poprzednim tygodniowym odpoczynku (144 godziny) – od 147 godzin do 156 godzin włącznie – kierowcy grozi 2 tys. koron norweskich, a przedsiębiorstwu – 4 tys. koron.

Nieprawidłowe użycie karty kierowcy lub tarczy tachografu

    • nieprawidłowe użycie tarczy lub karty kierowcy przy obsadzie kilkuosobowej (karta kierowcy nie jest prawidłowo włożona przy obsadzie wieloosobowej), kierowcy grozi 1 tys. koron norweskich, a przedsiębiorstwu – 2 tys. koron mandatu.

      (via www.trans.info.)

Kto kontroluje czas pracy w Norwegii?
Tygodniowy odpoczynek kierowców ciężarówek kontroluję inspektorzy Norweskiego Zarządu Dróg Publicznych.
Natomiast sprawdzenie czy tygodniowy odpoczynek nie odbywa się w pojeździe realizowane jest przez inne służby – inspekcję pracy.

W skrócie, oznacza to, że Norweska Inspekcja Pracy w trakcie kontroli, sprawdza miejsca, w których odbywa się tygodniowy odpoczynek. Sprawdzana może być zarówno długość odpoczynku tygodniowego, oraz miejsca w którym kierowca odbywał tygodniowy odpoczynek.

Czy w sytuacji, kiedy w całej Europie brakuje kierowców, zaostrzanie przepisów będzie odpowiednią zachętą?

Zobacz również: