23.11.2021

Kryzys na granicy a transport – ogromne straty?


Informacje ogólne

Każda kolejna doba to ogromne straty dla branży transportowej. To konsekwencja kryzysu na granicy polsko – białoruskiej.
Po zamknięciu przejścia w Kuźnicy transport przeniósł się na przejście w Bobrownikach, gdzie panują gigantyczne kolejki, dochodzące do nawet 67 godzin. Według licznych szacunków, w 25 kilometrowej kolejce stało nawet 1200 ciężarówek.

Oczywiście, kolejki na przejściach granicznych były zawsze, lecz znacznie krótsze.
Przez problem z nielegalną imigracją procedury kontrolne się wydłużyły. Są one dokładniejsze zwłaszcza przy wjeździe do Polski.

Przy transporcie średniodystansowym, każda dodatkowa doba postoju na granicy powoduje, że w następnym tygodniu pracy kierowcy, taki przewóz nie mieści się w grafiku.
Kierowcy muszą odebrać odpoczynek tygodniowy po 5 dniach pracy, więc jeden dzień stania w kolejce uniemożliwia wyjazd z podobną trasę. Dla wielu przewoźników wiąże się to ze stratą tygodniowego zarobku o nawet 50%.

Kolejka ciężarówek do przejścia granicznego w BobrownikachPAP/Artur Reszko
Kolejka ciężarówek do przejścia granicznego w BobrownikachPAP/Artur Reszko

Jeszcze kilka lat temu polscy przewoźnicy realizowali ponad milion przejazdów rocznie do Rosji, Białorusi i Ukrainy.
W ostatnich latach liczba ta spadła o około 30-40%.
Nasi przewoźnicy zostali częściowo wyparci przez lokalne firmy ze wschodu. Sytuację pogłębiły również sankcje nakładane na Białoruś.

Co więcej, problemem są pozwolenia na przewozy (typowe o tej porze roku) i obawy przewoźników ładujących w Białorusi. Obawy te budzi ryzyko zaognienia się sytuacji do tego stopnia, że po wykonaniu zlecenia nie będą mieli możliwości powrotu do bazy.

Jeśli sytuacje nie zostanie w dość krótkim czasie opanowana, niezbędne może być kierowanie pojazdów na granicę litewsko-białoruską lub łotewsko-rosyjską.
Są to jednak trasy znacznie wydłużone, co będzie się wiązać ze zwiększonymi kosztami przewozów. Musimy nadal pamiętać, że spośród ok. 35 tys. polskich firm, które posiadają 280 tys. aut ciężarowych, aż jedna piąta wykonuje przewozy na wschód.

Zobacz również: