11.10.2018

Pora nocna – Jazda w pojedynczej obsadzie


Bez kategorii/Pora nocna

Zmiany w prawie transportowym stały się już faktem. Teraz branża musi jedynie je zaakceptować i dołożyć wszelkich starań, aby się do nich dostosować. 

Opisywaliśmy już w naszym poradniku  czym jest pora nocna w transporcie oraz co uległo zmianie po wrześniowych zmianach w prawie.

Dziś pokażemy państwu kilka praktycznych przykładów prawidłowej pracy w porze nocnej oraz naruszeń na przykładzie SuperTacho oprogramowania do rozliczania czasu pracy kierowców.

Prawidłowa praca w porze nocnej – brak przekroczenia 10 godzin pracy

Kierowca był aktywny od godziny 3:00, kierował pojazdem 9 godzin i 1 godzinę wykonywał „inne prace” (tzw. młoteczki). Pomimo, że kierowca rozpoczął pracę o 3:00 i zakończył o 16:00, nie nastąpiło naruszenie (przekroczenie 10 h pracy w porze nocnej).

Przekroczenie czasu 10 godzin w porze nocnej – naruszenie

Kierowca rozpoczął pracę o godzinie 3:00, i podobnie jak w pierwszym przypadku, suma czasu jazdy
wynosiła 9 godzin, natomiast inna praca trwała 1 godzinę. JEDNAK po odpoczynku trwającym 9 godzin, rozpoczął pracę o godzinie 01:00 następnego dnia, co spowodowało, że w danej dobie jego praca wynosiła 12 godzin.

Prawidłowa praca w porze nocnej – brak przekroczenia 10 godzin pracy

Kierowca, podobnie jak wcześniej, rozpoczął pracę o godzinie 3.00. Po odpoczynku trwającym od godziny 16.00, znów podjął aktywność w postaci jazdy. JEDNAK w tym przypadku jego praca przed odpoczynkiem trwała 9 godzin, a sam odpoczynek trwał dłużej o godzinę. Dzięki temu jazda, która rozpoczęła się o godzinie 2.00 w nocy nie przekroczyła dozwolonych 10 godzin pracy w porze nocnej i tym samym nie spowodowała naruszenia.

Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj dział: Pora Nocna w bazie wiedzy Tacholandia.

Zobacz również: