21.09.2018

Kiedy mamy do czynienia z pracą w porze nocnej?


Akty prawne/Pora nocna

Zmiany w prawie transportowym stały się już faktem. Teraz branża transportowa musi jedynie je zaakceptować i dołożyć wszelkich starań, aby się do nich dostosować. 

Jeżeli przedsiębiorstwo w wewnętrznej dokumentacji (regulaminie) określiło, że pora nocna trwa od 1:00 do 5:00 nad ranem, a pracownik w tym właśnie czasie będzie wykonywał konkretne czynności pracy (jazda lub „inna praca”), nawet 1 minutę, należy ograniczyć łączny wymiar tych czynności. W takiej sytuacji czas pracy (czynności jazdy oraz innej pracy, tzw. „młoteczków”) tego kierowcy nie może przekraczać 10 godzin w danej dobie. Należy również zwrócić uwagę na fakt, że bez znaczenia jest czy pora nocna przypada na koniec czy też na początek pracy w danym dniu.

Ważną informacją jest, że przepis ten dotyczy zarówno pracowników zatrudnionych na umowie o pracę jak i umowie zleceniu czy na własnej działalności.

Do limitu 10 godzin zalicza się tylko zdarzenia jazdy i innej pracy kierowcy, a przerwy w pracy (np. przerwa śniadaniowa, która WLICZA się do wynagrodzenia, ale nie powoduje przekroczenia pracy) i dyspozycja nie są czasem pracy i nie mogą powodować naruszenia przepisów. Dodatkowo pamiętajmy, że definicja 8-godzinnej pory nocnej z Kodeksu Pracy obowiązuje nadal do naliczania wynagrodzenia.

Do czasu pracy zaliczają się takie czynności jak:

  • jazda
  • inna praca (tzw. młoteczki)

Suma tych zdarzeń nie może przekraczać 10 godzin w danej dobie (czyli w kolejnych 24 godzinach od rozpoczęcia pracy).

 

Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj dział: Pora Nocna w bazie wiedzy Tacholandia.

Zobacz również: